А через кілька років довелося побачити екскаватор роторний. Ось це - зовсім інша пісня. Стало цікаво - а хто рекордсмен у цьому класі техніки? Недовгі пошуки однозначно вказали - це Bagger 288, побудований фірмою ThyssenKrupp Fördertechnik ще в 1978 році (на сьогодні рекордсменом є Bagger 293 - прим. BM).
Bagger 288 працює в кар'єрі "Garzweiler" акціонерного товариства RWE Power AG. З моменту введення в експлуатацію він, поряд із сімома своїми побратимами, є найбільшим екскаватором у світі.
Щодня роторний екскаватор видобуває до 240000 тонн бурого вугілля або виконує розкривні роботи в обсязі 240000 м³, що приблизно відповідає наповненню чаші футбольного стадіону на висоту 10-поверхового будинку. Його вага понад 13500 тонн. Це без перебільшення гігант! Довжина машини - 240 м (два з половиною футбольних поля), висота - 96 м (35-поверхова будівля), ширина - 46 м. Споживана потужність - 16,5 мегават.
Діаметр роторного колеса становить 21,6 м, що приблизно дорівнює висоті 8-поверхового будинку. Кожен із вісімнадцяти ківшів (черпаків) екскаватора захоплює понад 6,6 м³ породи. Ротор робить до 48 обертів за хвилину. Для змащення головного редуктора роторного колеса потрібно 2800 л оливи. Вінець зубчастого колеса має понад 532 зуби.
Одночасно на екскаваторі працює зміна з чотирьох працівників. Це два екскаваторники, які змінюють один одного, координатор стрічкових конвеєрів, що транспортують вугілля від ротора до місця навантаження, і голова ланки. Усього змін три, тож колос працює цілодобово.
Щоб під час багатогодинної зміни їм не доводилося спускатися на землю (шлях не близький) - просто всередині екскаватора влаштовано кают-компанію з туалетом і кухнею, великим запасом води.
Екскаваторник сидить у маленькій кабінці, розташованій недалеко від ротора, прямо на гігантській "руці" споруди. Він керує машиною (як ротором, так і рухом усього колоса) за допомогою джойстиків, що нагадують комп'ютерні. Йому допомагають системи навігації та відеоспостереження.
На борту Bagger 288 є величезна котушка з силовим кабелем, довжиною один кілометр. У міру руху його підключали до різних ділянок промислової електромережі.
Варто зазначити, що завдяки 12 гусеницям завширшки по 3,8 метра, тиск монстра на ґрунт становить 1,7 кілограма на квадратний сантиметр.
Але, що цікаво, потрібні ділянки завчасно засіяли травою. Щоб ґрунт під час дощів не перенасичувався вологою і зберігав тримкість. А в багатьох місцях ще й насипали піщані "подушки". Дороги і залізничну гілку засипали піском і щебнем заввишки в метр, при цьому рух зупиняли лише на півдня - так швидко насипали і видаляли гравійні "подушки". Річечки також засипали камінням.
Загалом - впоралися за 3 тижні. Це швидко, якщо врахувати, що у Bagger 288 максимальна швидкість становить 10 метрів на хвилину.
У багатьох очевидців громада екскаватора викликала асоціації то з Годзіллою, то з Трансформерами :-)
На кар'єрі "Garzweiler" Bagger 288 працює донині. Загальний термін експлуатації вже сягнув 30-и років і як обіцяють виробники - це далеко не межа. Конструкцію зроблено, як то кажуть, на століття - за належного обслуговування і якщо не трапиться чогось екстраординарного, дотягне і до столітнього ювілею.
Ну і наостанок - про невеликий курйоз, що стався з цим монстром (під роздачу потрапив, до речі, не найменший представник дорожньо-будівельної техніки - Caterpillar D8R, 38 тонн вагою):
UPD: Є декілька відео на YouTube.
UPD2: Якщо не помиляюся, це саме він, на робочому місці:
Ще про Bagger:
невероятно! спасибо за интересный рассказ. а я то думал что самые большие экскаваторы-это японские 8000-ки)))
ВідповістиВидалитиВсегда пожалуйста.
ВідповістиВидалити8000-й - это не Хитачи, часом? Так он рядом с 288-м крошка :)
Трансформер с него зач0тный, хе )))
ВідповістиВидалитикапец, вот это махина )))
ВідповістиВидалитиУ нас под Брянском тоже на карьерах когда-то роторный стоял! А куда потом забрали (и КАК) - неизвестно. Эххх...
ВідповістиВидалитиКстати, извините, что пишу сюда, в комментарии, но не нашла куда ещё, с гугловским аккаунтом постоянные глюки ... я пишу книжку и у меня там часть действия происходит на угольной шахте... заброшенной... Скажите, вы не могли бы меня проконсультировать, а то боюсь глупостей напишу... У меня там взрыв метана и кое что еще. По профессии я нечто гуманитарное, в ознакомительных целях спускалась в заброшенную шахту, но этого видать не достаточно.
Вот ищу человека, который бы мне помог... Или может подскажете, к кому обратиться?
С уважением, Александра.