02 січня 2009

Мега-екскаватор

Коли ще навчався в університеті, на виробничій практиці повезли нас на екскурсію на кар'єр із видобутку каменю для будівельних потреб. Ясна річ, головні враження - від масштабу використовуваної техніки. Наприклад, колективну фотографію зробили в ковші екскаватора (тип - т. зв. "пряма лопата"), де чудово помістилися всі 20 осіб.

А через кілька років довелося побачити екскаватор роторний. Ось це - зовсім інша пісня. Стало цікаво - а хто рекордсмен у цьому класі техніки? Недовгі пошуки однозначно вказали - це Bagger 288, побудований фірмою ThyssenKrupp Fördertechnik ще в 1978 році (на сьогодні рекордсменом є Bagger 293 - прим. BM).

Bagger 288

Bagger 288 працює в кар'єрі "Garzweiler" акціонерного товариства RWE Power AG. З моменту введення в експлуатацію він, поряд із сімома своїми побратимами, є найбільшим екскаватором у світі.

Bagger 288



Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Щодня роторний екскаватор видобуває до 240000 тонн бурого вугілля або виконує розкривні роботи в обсязі 240000 м³, що приблизно відповідає наповненню чаші футбольного стадіону на висоту 10-поверхового будинку. Його вага понад 13500 тонн. Це без перебільшення гігант! Довжина машини - 240 м (два з половиною футбольних поля), висота - 96 м (35-поверхова будівля), ширина - 46 м. Споживана потужність - 16,5 мегават.

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Діаметр роторного колеса становить 21,6 м, що приблизно дорівнює висоті 8-поверхового будинку. Кожен із вісімнадцяти ківшів (черпаків) екскаватора захоплює понад 6,6 м³ породи. Ротор робить до 48 обертів за хвилину. Для змащення головного редуктора роторного колеса потрібно 2800 л оливи. Вінець зубчастого колеса має понад 532 зуби.

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Одночасно на екскаваторі працює зміна з чотирьох працівників. Це два екскаваторники, які змінюють один одного, координатор стрічкових конвеєрів, що транспортують вугілля від ротора до місця навантаження, і голова ланки. Усього змін три, тож колос працює цілодобово.

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Щоб під час багатогодинної зміни їм не доводилося спускатися на землю (шлях не близький) - просто всередині екскаватора влаштовано кают-компанію з туалетом і кухнею, великим запасом води.

Екскаваторник сидить у маленькій кабінці, розташованій недалеко від ротора, прямо на гігантській "руці" споруди. Він керує машиною (як ротором, так і рухом усього колоса) за допомогою джойстиків, що нагадують комп'ютерні. Йому допомагають системи навігації та відеоспостереження.

Bagger 288

У житті цієї машини був один випадок, коли вона своїм ходом переїхала на 22 кілометри - з одного вугільного кар'єра в інший. Прямо через поля, федеральні автотраси, кілька дрібних шосе і річечок, лінії електропередач і одну залізничну лінію. Це було 2001 року, коли суперекскаватор уперше змінив місце роботи - кар'єр "Hambach" на кар'єр "Garzweiler".

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

На борту Bagger 288 є величезна котушка з силовим кабелем, довжиною один кілометр. У міру руху його підключали до різних ділянок промислової електромережі.

Bagger 288

Варто зазначити, що завдяки 12 гусеницям завширшки по 3,8 метра, тиск монстра на ґрунт становить 1,7 кілограма на квадратний сантиметр.

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

Але, що цікаво, потрібні ділянки завчасно засіяли травою. Щоб ґрунт під час дощів не перенасичувався вологою і зберігав тримкість. А в багатьох місцях ще й насипали піщані "подушки". Дороги і залізничну гілку засипали піском і щебнем заввишки в метр, при цьому рух зупиняли лише на півдня - так швидко насипали і видаляли гравійні "подушки". Річечки також засипали камінням.

Bagger 288

Bagger 288

Загалом - впоралися за 3 тижні. Це швидко, якщо врахувати, що у Bagger 288 максимальна швидкість становить 10 метрів на хвилину.

Bagger 288

Bagger 288

Bagger 288

У багатьох очевидців громада екскаватора викликала асоціації то з Годзіллою, то з Трансформерами :-)

Bagger 288

На кар'єрі "Garzweiler" Bagger 288 працює донині. Загальний термін експлуатації вже сягнув 30-и років і як обіцяють виробники - це далеко не межа. Конструкцію зроблено, як то кажуть, на століття - за належного обслуговування і якщо не трапиться чогось екстраординарного, дотягне і до столітнього ювілею.

Bagger 288

Bagger 288

Ну і наостанок - про невеликий курйоз, що стався з цим монстром (під роздачу потрапив, до речі, не найменший представник дорожньо-будівельної техніки - Caterpillar D8R, 38 тонн вагою):

5 коментарів:

  1. невероятно! спасибо за интересный рассказ. а я то думал что самые большие экскаваторы-это японские 8000-ки)))

    ВідповістиВидалити
  2. Всегда пожалуйста.

    8000-й - это не Хитачи, часом? Так он рядом с 288-м крошка :)

    ВідповістиВидалити
  3. Анонім27/4/09 11:12

    Трансформер с него зач0тный, хе )))

    ВідповістиВидалити
  4. У нас под Брянском тоже на карьерах когда-то роторный стоял! А куда потом забрали (и КАК) - неизвестно. Эххх...

    Кстати, извините, что пишу сюда, в комментарии, но не нашла куда ещё, с гугловским аккаунтом постоянные глюки ... я пишу книжку и у меня там часть действия происходит на угольной шахте... заброшенной... Скажите, вы не могли бы меня проконсультировать, а то боюсь глупостей напишу... У меня там взрыв метана и кое что еще. По профессии я нечто гуманитарное, в ознакомительных целях спускалась в заброшенную шахту, но этого видать не достаточно.
    Вот ищу человека, который бы мне помог... Или может подскажете, к кому обратиться?

    С уважением, Александра.

    ВідповістиВидалити